Het hoofdportaal heeft een binnenoppervlakte van 6x6 meter. Midden in het gewelf is het klokkegat, waardoor de klokken in de toren zijn gehesen. Het binnenoppervlak van de kerk is circa 1280 m². Er zijn 850 zitplaatsen. De hoogte van het middenschip is circa 19 meter. Er is totaal circa 375 m² aan glas-in-loodramen.
Glas in lood De bloemvormige bovenramen (tracering) variëren van drievoet tot achtvoet. Vele ramen zijn zogenaamde grisaille ramen. Alle ramen zijn van atelier F. Nicolas en Zn. te Roermond, circa 1912.
Ramen Atelier F. Nicolas en Zn., Roermond, 1912
van links naar rechts:
Doop + doortocht door de Rode Zee; biecht + Aäron en een boeteling in het Joodse kamp; vormsel + Petrus deelt in Samaria de Heilige Geest mee; eucharistie + Paaslam; ziekenzalving + barmhartige Samaritaan; priesterschap + Petrus en sleuteloverdracht; huwelijk + bruiloft in Kana;
Nieuwe hoofdaltaar Gerealiseerd eind 1966. Voor dit doel richtte dr. J.J. Visschers (overleden 1979) een fonds op, dat blijkens de papieren bijna 5000 gulden opbracht. De totale kosten van de materialen en arbeid bedroegen bijna 20000 gulden. Het altaar uit rose aurora marmer en de vloer en de trappen uit altakwartsiet zijn geleverd door Aug. Latiers, Belfeld bij Venlo, 1966.
Oksaal en orgel
|
|
|
Het uitzicht van de organist (via twee spiegels); |
kleine orgelpijpjes
|
|
|
Via relais' wordt de luchttoevoer naar de orgelpijpen geregeld. Het pijpwerk stamt deels van het oude orgel van 1905. orgel: electrisch-pneumatisch kegelladensysteem. orgelbouwer Verschueren, Heijthuijsen, 1939. |
Pilaren Twee kleine en veertien grote pilaren in zwart marmer geven de kerk een veel opener indruk dan met bakstenen pilaren mogelijk zou zijn geweest. Vier bakstenen pilaren dragen het gewelf boven de viering. Let op de gebeeldhouwde kapittelen boven alle pilaren en een verdieping hoger boven alle colonettes.
Doopkapel Let op het siersmeedwerk. De voorstelling op het raam stelt Clovis voor, koning der Franken, die in 496 werd gedoopt door de Heilige Remigius, bisschop. Deze doop betekende het begin van de kerstening van onze landen. Het doop vont in zwart marmer is achtkantig. De symboliek hiervan is: je laten dopen is een nieuw begin maken. Want acht is het getal van het nieuwe begin, zoals de achtste dag de eerste dag van de nieuwe week is. Het deksel is van geel koper, neogotisch van stijl en stamt uit het begin van de vorige eeuw.
Beelden
De linker zijbeuk telt vooral vrouwelijke heiligenbeelden. Hieruit valt af te leiden dat de linkerhelft van de kerk voor vrouwen en meisjes was voorbehouden. De scheiding van mannen en vrouwen was tijdens een lange periode in de vorige eeuw in onze kerk gebruikelijk bij uitvaarten.
Wandarmen in geel koper onder de beelden in S-voluut, sommige met wingerdblad. Neogotisch circa 1921.
|
|
|
Heilige Lucia met dolk in de keel Siciliaanse, stierf in 304 de marteldood. Haar ogen werden uitgestoken (haar naam betekent "licht"). Ze stierf door dolkstoten in de hals. Feestdag 13 december. Gepolychromeerd hout, Antwerpen, 1835. |
Heilige Barbara met zwaard en toren. Italiaanse, stierf in 306 de marteldood. Om haar geloof opgesloten in de kelder van een toren en met het zwaard onthoofd. Patrones van onder meer de mijnwerkers. Feestdag 4 december. Gepolychromeerd hout, Antwerpen, 1835. |
Missiekruis 26 mei 1912 |
|
|
|
Heilige Gertrudis met abdisstaf en bijbel Geleerde Duitse Abdis, gestorven in 1334. Feestdag 15 november. Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912. |
Heilige Margaretha Maria Alacoque met plaquette van het Heilig Hart. Franse kloosterlinge die de Heilig-Hartdevotie tot leven bracht. Gestorven in 1690. Feestdag 17 oktober. Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912. |
Heilige Jozef met kind
|
|
|
|
Heilige Moeder Anna met kind en bijbelse boekrol.
gips |
Heilige Anna met kind en bijbelboek Feestdag 26 juli Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912. |
Heilige Franciscus van Assisi met kruis Italiaan, overleed in 1226, de laatste twee jaren van zijn leven met Christus' kruiswonden. Feestdag 4 oktober. Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912. |
Beelden aan de vroegere mannenkant
|
|
|
Heilige Gerardus Majella met kruis Italiaan, redemptorist met grote liefde voor lijden en kruis. Stierf 20 jaar oud in 1755. Feestdag 16 oktober. Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912. |
Heilige Johannes de Doper met schaal Werd in Jezus'tijd onthoofd en zijn hoofd werd op een schaal de feestzaal binnengedragen. Feestdag 24 juni. Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912. |
Heilige Theresia van Lisieux met kruis en rozen Franse carmelites, in 1894 op 21-jarige leeftijd overleden. Feestdag 30 oktober. Hout, 1928. |
|
|
|
Heilige Antonius van Padua met Jezuskind Portugees, franciscaan en groot predikant. Overleed 36 jaar oud in 1231. Feestdag 13 juni. Hout, atelier Cuypers, Roermond, circa 1912.
|
Heilige Aloysius met kruis en lelies Italiaan, jezuïet, stierf 23 jaar jong in 1591. Feestdag 21 juni. Hout, 1928. |
Heilige Paulus met zwaard en bijbel Stierf in het jaar 67 door onthoofding in Rome. Schrijver van brieven. Niet alles wat de traditie hem toeschrijft is ook van hem. Hout, 1923 |
|
|
|
Heilige Jozef met kind Feestdag 19 maart. Hout, 1923 |
Heilige Petrus met sleutels en bijbel Stierf aan het kruis omstreeks het jaar 67 in Rome. Wordt beschouwd als eerste bisschop van Rome en daarom als eerste paus. Hout, 1923. Dat hij en Paulus deze ingang flankeren is niet toevallig. Ze worden samen ook wel de zuilen van de kerk genoemd. Hun beider feestdag is 29 juni.
|
|
Josefaltaar
het beeld van Jozef met schild waarop de kerk van Budel. links: het huwelijk van Maria en Jozef. rechts: het sterfbed van Jozef (patroon van de goede dood) Zandsteen, atelier Franssen en van Rooij, voorheen Custers, Eindhoven, 1939.
Mariakapel Over de oorsprong en betekenis van de mandorla verwijzen we naar de beschrijving van het timpaan (wimberg) boven de hoofdingang.
|
|
Mariabeeld op voetstuk. Hout. |
De mandorla in de Mariakapel beantwoordt aardig aan de beschrijving van Ezechiël 1,13. |
Antoniusaltaar
|
|
Antonius van Padua Zandsteen, Thijssen, Roermond, 1906 |
Antonius van Padua met monstrans en knielende ezel. Atelier F. Nicolas en Zn. Roermond, 1912 |
Communiebank
voorstelling: Jezus tussen bisschop, koning, schrijver, zieke enz... naar Matheüs 11,18: "Komt allen tot mij, die belast en beladen zijt en ik zal u verkwikken." Verder het Hert aan de bron en de Pelikaan die de jongen zijn bloed te drinken geeft. Zandsteen, atelier Custers, Eindhoven, 1916.
|